Vad har vi inom Vänsterpartiet Hagfors gjort under 2019?

• vi har under året startat upp två stycken studiecirklar. En som studerade vad politik är, och en om ekonomi (som kommer fortsätta hållas under nästa år).
  • vi deltog på Hagforsmarknaden där våra kommunpolitiker och medlemmar mötte folk inför EU-valet.
  • vi deltog i kommunens första Pride, som var både stort och historiskt för kommunens hbtq-invånare.
  • vi var det enda partiet i Kommunfullmäktige som konsekvent försökte stoppa nedskärningar i skola. Bland annat var vi emot att skära ned på lokalvården på ÄBC, elevers studieresa och fieriearbeten.
  • vi var det enda partiet i Kommunfullmäktige som kritiserade ett byggprojekt där kommunen går in med borgen och evig hyresgaranti, som tjänstemännen beskrev som ”mycket stor ekonomisk risk” och som orealistisk och vilseledande.
  • vi gjorde en interpellation i kommunfullmäktige i protest mot att Arbetsförmedlingen skulle lägga ner en mängd lokala kontor däribland vårt i Hagfors. Vi tyckte att Hagfors hade ett ansvar att protestera mot planerna att lägga ned statlig verksamhet i kommunen. Efter en stund av debatt gick Jens Fischer (OR) med på att ta upp vårt förslag om ett protestbrev från kommunstyrelsen. En enigt kommunstyrelse gjorde därefter ett protestbrev vilket alltså blev en viktig signal om att vi inte tycker att statlig verksamhet ska läggas ned i vår kommun.
  • vi hade besök av vår värmländska riksdagsledamot Håkan Svenneling på ett medlemsmöte då han berättade om sitt arbete för landsbygden/glesbygden och sitt nuvarande arbete med utrikespolitiken.
  • vi i kommunfullmäktigegruppen har vid några tillfällen stött medborgarförslag som ensamt parti, däribland höll vi med om att fönstren mellan kafeterian och badhuset på ÄBC bör tas bort för att öka tryggheten för badgäster, samt att det bör sättas upp en anslagstavla i Hagfors för affischer och dylikt.
  • vår motion om ”Sex timmars arbetsdag med bibehållen lön” togs upp i Kommunfullmäktige där Kommunstyrelsens svar på motionen yrkade avslag med motsägande och intetsägande argument. Vår motion byggde på en gedigen utredning där vi pratat med en rad lokala företrädare för fackföreningar och arbetstagare. Det var ett feministisk och arbetstagarvänligt förslag som gick ut på ett projekt för socialsekreterare, barnskötare och förskolelärare vars effekt skulle utvärderas. Det skulle ha ökat möjligheter till rekrytering, förbättrat arbetsmiljön och minskat sjukfrånvaron.

Nästa år kommer vi fortsätta arbeta på att förbättra Hagfors kommun och tillvaron för kommuninvånarna, och sätta stopp för nedskärningar i välfärden.